تاریخ انتشار: ۰۷:۰۶ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر

ناراحتی روزنامه اصولگرا از سفر پزشکیان به اقلیم کردستان| فرهیختگان: اوج خطای دیپلماتیک بود

روزنامه فرهیختگان به انتقاد از دیدار پزشکیان و بارزانی پرداخته و معتقد است که این دیدار هم پروتکل‌های دیدار‌های رئیس جمهور، هم حاکمیت ملی عراق را نقض کرده است.

ناراحتی روزنامه اصولگرا از سفر پزشکیان به اقلیم کردستان| فرهیختگان: اوج خطای دیپلماتیک بود

رویداد ۲۴ | روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود به بررسی اولین سفر خارجی رئیس جمهور پرداخته و دیدار پزشکیان با رئیس اقلیم کردستان عراق را به شدت نقد می‌کنند.

فرهیختگان نوشته: «اوج خطای دیپلماتیک مسعود پزشکیان و همراهانش در این سفر، دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق بود. اساسا مسعود بارزانی یک جایگاه و عنوان حقوقی رسمی ندارد و صرفا به عنوان رئیس یک حزب سیاسی فعالیت می‌کند و شأنی برای دیدار با رئیس جمهور ایران ندارد. اگر این اقدام صرفا دعوت و حضور بارزانی در تهران بود، قابل پذیرش بود؛ چرا‌که دولت ایران می‌تواند میزبان رؤسای گروه‌ها و احزاب مختلف -با حفظ آداب دیپلماتیک و پروتکل‌های تشریفاتی- باشد، اما سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اقلیم کردستان عراق و دیدار با بارزانی، قطعا اقدامی نادرست و مغایر با منافع ملی است.»

این روزنامه اصولگرا در ادامه آورده است: «در این دیدار مسعود پزشکیان همتراز با مسعود بارزانی در یک جایگاه قرار گرفتند که نه‌تن‌ها ارتباطی با شئونات سیاسی و بین‌المللی کشورمان ندارد و به هیچ عنوان قابل پذیرش پروتکلی نیست، بلکه اساسا این اقدام نوعی از نقض حاکمیت ملی عراق به عنوان یک کشور همسایه و یکی از اعضای جبهه مقاومت به شمار می‌رود؛ چرا‌که گویا دو رئیس‌جمهور در این کشور وجود دارند که هر دو نفر در یک سطح با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرده‌اند.»

فرهیختگان در پایان تاکید کرده که «به نظر می‌رسد تیم دیپلماسی دولت چهاردهم آمادگی لازم برای برگزاری این سفر مهم را نداشته‌اند و به همین دلیل، جزئیاتی که عدم رعایت هر کدام از آن‌ها می‌تواند در حکم آسیب به منافع ملی ایران باشد، رعایت نشده‌اند. این یک زنگ خطر بزرگ برای دولت چهاردهم است؛ دولتی که در ماه‌های آینده، با مسائل مهم بین‌المللی روبرو است و در صورتی که بخواهد به اسم «سادگی و تواضع»، اینگونه پا روی اصول سیاست خارجی کشورمان بگذارد، قطعا با اشکال‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. سیاست خارجی و مسائل مرتبط با روابط بین‌الملل، موضوعاتی حساس و دقیق‌اند که عملیاتی کردن هر کدام از آن‌ها نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی است و نمی‌توان و نباید به اسم «مردمی بودن»، مراحل متعدد را کنار گذاشت و بدون برنامه، اقدام به انجام سفر خارجی کرد.
از دولت و شخص رئیس‌جمهور محترم و همچنین مجلس و رئیس محترم آن انتظار می‌رود با بازخوانی انتقادی این سفر و توجه به ایراد‌های آشکاری که در آن وجود داشت، آن‌ها را رفع و در سفر‌های دیپلماتیک بعدی جبران کنند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
4
1
دیگه چون از مادر وپدر هم ترکه هم کرده ،چون زبونشونو بلده ،رفته اقلیم کردستان ،خودپزشکیان اگه پوتین

ویا بشاراسد بیان ایران وجداگانه بروند با رییس کومله درسنندج دیدار رسمی کنند ناراحت نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
2
3
ماملت باایراداین روزنامه درحیرت هستیم بخاطر وجود تیم قدرتمندی وزارت خارجه شورای راهبردی ظریف ایااین سفر کاراشتباهی بود یا نه بنابراین نیاز به یک تحلیل درست دارد که متاسفانه نقش تحلیل های کارشناسانه در رسانه غایب اصلی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
4
2
یه شرخر فرستاده بودن که طلب ایران را وصول کند کارآئی اش بیشتر بود از این سفر تشریفاتی طبل توخالی پر هزینه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
شما برو وصول کن !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
0
0
تا الان که اصولگراها و پایداری ها و سیگاری ها توتونِشون عروسی بود که این سفر در زمان رئیسی برنامه ریزی شده بود و اصلا قرار بود او برود و سهم او بوده و .... !!!
حالا چه خبره که تبدیل به اوج خطای دیپلماتیک شده ؟؟؟!!!!
نظرات شما